Benke Rita alkotói oldala

Rita-galéria

Rita-galéria

A shopping, mint terápia

2018. május 19. - Benke Rita

o-retail-therapy-facebook.jpg

Tajvani és ausztrál kutatók mutatták ki, hogy a vásárlásnak lehet olyan terápiás hatása, amely csökkenti a feszültséget, növeli az önismeretet és még a fogyókúrában is segít – írja a La Repubblica.

Az 1900, mindkét nembeli résztvevő felmérése alapján készült tanulmány a Journal of Epidemology and Community Health-ben jelent meg.

A kutatók a felmérésből kiszűrték például, hogy a 65 éven felülieknél, akik hetente legalább hat napot a bevásárlásnak szentelnek, 28%-kal alapcsonyabb az elhalálozás, mint azoknál, akik inkább takarékoskodnak. Ezt annak tudják be, hogy a séta az üzletek között, a kívánt dolgok megvásárlása fokozza a jókedvet. És ennek nem is feltétele a nagy pénzköltés, elég egy-egy alkalommal csak annyit kiadni, amennyit a költségvetés lehetővé tesz.

A stresszre gyakorolt azonnali megnyugtató hatását Rick Pieters, a hollandiai Tillburg egyetemének marketing-kutatója is igazolta. Szerinte megvásárolni, ami tetszik, szórakoztató, egyes esetekben leküzdi a magányosság érzetét.

Bár vannak kivételes alkalmak. Például a karácsonyi bevásárlások, amikor tíz emberből nyolcnál éppen a stressz növekszik.

A tudomány azt is bizonyította, hogy a shopping boldogságot idéz elő. A michigani egyetem szakemberei három különböző kísérletet végeztek egy, főleg nőkből álló csoporttal és kiderítették, hogy a vásárlás távol áll attól, hogy felületes, üres tevékenység legyen, hatékony terápia a szomorúság és annak hatásai ellen.

A vásárlás növeli az önbecsülést is – állapították meg más specialisták. Az olaszok 8%-a akkor shoppingol, amikor maga alatt van. Shopping közben állítólag könnyebben lehet nehezen elérhető célokat kitűzni. Például fogyókúrázni vagy egészségesen élni. Valami szépet vásárolni ebben az esetben jutalomnak számít.

A shopping segít vigasztalódni, a dolgokat pozitívnek látni. Az alabamai egyetem pszichológusai úgy látják, hogy valami értékesebb tárgy megvásárlása vigasztaló lehet, ha valami nem megy jól.

Ázsiai kutatók a sok pozitív hatás közül azt emelték ki, hogy a shopping alkalmas a magány enyhítésére, mivel találkozásokra ad alkalmat. Végül még ha nem is vásárol valaki semmit, a kirakatok megszemlélésével együtt járó séta fogyasztó hatást fejt ki. Három órai nézelődés 350 kalóriát éget el, 500-at, ha közben nem használunk liftet, vagy mozgólépcsőt. Heti 3 órával egy hónap alatt ez felmehet 1400 mínusz kalóriára és 4 ezerre, ha hetente háromszor shoppingol valaki.

A Daily Mail felmérése szerint azonban vannak a shoppingnak kockázatai is. Vigyázni kell, hogy ne fajuljon rögeszmévé, hogy ne haladja meg pénzügyi lehetőségeinket, hogy ne tekintsünk minden tárgyra úgy, mint feltétlenül szükségesre, hogy ne irigykedjünk mások vásárlásaira. És főleg: ne tekintsünk rá úgy, mint a szürkeségből kivezető egyetlen kiútra – tanácsolják a pszichológusok.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritagaleria.blog.hu/api/trackback/id/tr313965434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása