A mai gyerekek jobban ellenállnak a kísértésnek, mint a korábbi nemzedékekben, ha tudják, hogy ezért jutalmat kapnak - erre a következtetésre jutott az amerikai pszichológiai társaság (APA) kutatása.
A pszichológusok a 2000 után született 3-5 éves gyerekek magatartását vizsgálták és az adatokat összehasonlították azokéival, akik az 1960-as, illetve a 80-as években születtek.
A „marshmallow”-nak nevezett tesztet alkalmazták, amely a jutalmul kapott édesség után kapta a nevét. A 60-as években találta ki Walter Mischel a Stanford egyetem professzora. A tesztben iskoláskor előtt álló gyerekeknek kell választaniuk, hogy azonnal megeszik-e a kapott nagyon kevés édességet, vagy megvárják, amíg még adnak nekik hozzá. A 2000 után születettek 10 perccel tovább ellenálltak a kísértésnek, mint a 60-as években születettek, és 1 perccel tovább, mint a 80-asok.
Ennek az ellenállásnak pozitív hatása volt az egészségükre, a kiegyensúlyozottabb testsúlyra, de a pszichológiai egészségükre és ismeretszerző képességükre is. Jobban elviselték a stresszt és a frusztrációt, és jobbak voltak az iskolai teljesítményeik is.
Az eredményt a kutatók meglepőnek tartják azért is, mert olyan társadalomban élünk, amely egyre inkább hozzászokik az azonnali válaszokhoz az internetnek és a mobiltelefonoknak köszönhetően is és egy másik felmérésükben a megkérdezett szülők 75%-ának az volt a véleménye, hogy a mai gyerekek türelmetlenek. Különös, de az új generációk, úgy tűnik, mégis jobban tűrik a stresszt és a frusztrációt – mondják a kutatók. Igen, ebben az esetben a várakozás nem öncélú, hanem nagyobb jutalom reményében történik.
Mindenesetre a kutatás csak a marchmallow-teszten alapul és figyelmen kívül hagyja a mai növekvő számú kísérleteket – mondják a pszichológusok.
A kísérlet eredményét nem befolyásolja sem a földrajzi fekvés, sem a nem, sem a család társadalmi-anyagi helyzete.
A kutatók többféle magyarázatot találtak a teszt eredményére. Első helyen a gyerekek növekvő IQ-jával, amelyet kapcsolatba hoznak a technológiák fejlődésével, a globalizációval, és annak gazdasági hatásaival. Oka lehet továbbá az elvont gondolkodás fejlődése, az iskoláztatás előbbre hozása, amelyet sok esetben a családi helyzet megváltozása, a dolgozó szülők, testvérek hiánya kényszerít ki. 1968-ban a 3-5 éves gyerekeknek 15,7%-a járt óvodába. Az Egyesült Államokban 2000-től ez 50%-ra emelkedett. Az óvoda célja fegyelemre tanítani a kicsiket és felkészíteni őket az iskolára, míg a családok önállóságra nevelik őket és az ügyességük fejlesztésére olyan feladatokkal, amelyek nem igényelnek különösebb ellenőrzést a felnőttek részéről.
Mindemellett még sok feladat van az egyenlőtlenségek megszüntetése terén, sok szegény gyerek van a világban, akik nem jutnak hozzá ezekhez az oktatási és szociális lehetőségekhez – hangsúlyozzák a kutatók.